Perinteisestä lautapelistä teknologiaa hyödyntävä lautapeli

screen-shot-2014-05-25-at-10-16-27-am

screen-shot-2014-05-25-at-10-36-33-am

3.-luokkalaiset innovoivat uudenlaisen lautapelil ja/tai pelitavan Global Innokas -hankkeen puitteissa. Aluksi pohdimme yhteisesti, mitä innovaatiot ovat, kuka niitä keksi sekä millaisia innovatiivisia pelejä on olemassa. Yhteisen alun jälkeen oppilaat jakautuivat ryhmiin ja aloittivat pelin suunnittelemisen suunnittelumonisteen avulla. He hyödynsivät tietokysymyksinä aiemmin oppikirjan kappaleita opiskellessaan tekemiä kysymyksiä.

haaste2

suunnittelu_pojat

Suunnittelun jälkeen oppilaat aloittivat pelilaudan reittien ja taustan piirtämisen suunnitelmiensa pohjalta. Pelilaudan kestämistä paransimme liimaamalla paperisen pelilaudan vaneriin kiinni.

q2
 qr1
 kolvaus

Pelin toteutusvaiheessa oppilailla oli jo tiedossa, millaista teknologiaa he pelilaudallaan käyttäisivät. Osa käytti QR-koodeja kysymyksinä, osa vastauksina ja osa peliohjeiden antajana. Muutamat oppilaat myös innostuivat lisäämään pelilaudalleen led-valoja merkitsemään mm. aloituspistettä, maalia, lentokenttää tai satamaa.

pelaaminen

Projekti oli oppilaille mieleinen. Pelien pelaaminen ja esittely oli projektin huipennus. Teknologian vuoksi pelatessa käytettiin QR-koodilukijana joko oppilaan omaa tai koulun puhelinta.

Jätä kommentti